٧ فوايد للجوجيتسو البرازيلي حتتفاجئ لما تعرفها

شارك المقال

التدريب على الجوجيتسو البرازيلي بيعلمك الدفاع عن نفسك، وده طريقة سهلة عشان تخس وتحسن لياقتك، وكمان طريقة حلوة عشان تخفف الضغط وتعمل صحاب جداد.

في المقال ده، هنتكلم عن بعض فوائد الجوجيتسو الكتير. قسمناهم لـ٤ فئات رئيسية:

  • الفوائد الجسدية
  • الفوائد العقلية/الإدراكية
  • الفوائد الاجتماعية/العاطفية
  • الفوائد الروحية

البداية في رحلة الجوجيتسو البرازيلي مميزة لأسباب كتير. دي بعض الفوائد الرئيسية اللي بتجذب ناس كتير للفن اللطيف ده.

١. الفوائد الجسدية

الفوائد الجسدية المرتبطة بممارسة الجوجيتسو البرازيلي كتير جداً.

بما إنك بتقضي معظم وقتك في الرياضة دي بتدفع وتشد وتقاوم وزن جسم شخص تاني، طبيعي جداً إن الجوجيتسو البرازيلي من أحسن الطرق (ومن أكتر الطرق متعة) عشان تبقى فورمة.

الجوجيتسو البرازيلي واللياقة البدنية

الجوجيتسو بجد تمرين للجسم كله. قضاء وقت في التدريب في الكلاس كام مرة في الأسبوع طريقة رائعة لتحسين الكارديو، القوة، والمرونة بتاعتك. طبعاً، ناس كتير بتبدأ تدريب الجوجيتسو بانتظام وبتكمل تدريبها برفع الأثقال، اليوجا، وأنشطة لياقة تانية لتحسين أدائهم على البساط وعشان يتجنبوا الإصابات.

واحدة من أكتر فوائد الجوجيتسو البرازيلي شيوعاً هي خسارة الوزن. الجوجيتسو ممكن يكون إضافة رائعة لرحلة خسارة الوزن، لأن التدريب وممارسة التكنيكات طرق رائعة لحرق السعرات وخسارة الوزن مع الاستمتاع في نفس الوقت. وكمان، هتبني عضلات في نفس الوقت اللي بتخس فيه، مما يساعدك على تحسين تكوين جسمك. فوائد اللياقة البدنية لتدريب الجوجيتسو البرازيلي ما يمكنش إنكارها.

الجوجيتسو البرازيلي والصحة الجسدية

صحيح، ممكن تتصاب من ممارسة الجوجيتسو. لكن الفوائد الصحية الجسدية المرتبطة بالفن/الرياضة دي بتفوق بكتير مخاطر الإصابة.

الناس اللي بتبدأ تدريب الجوجيتسو بتميل لتحسين نظامها الغذائي، لأنهم بيضطروا يركزوا أكتر على تأثير الأكل اللي بياكلوه على أدائهم الجسدي على البساط. كمان، مع الجوجيتسو بييجي تركيز أكبر على المرونة. اليوجا والجوجيتسو بيمشوا مع بعض، وكذلك التركيز على التحكم في التنفس.

يعني، الانضمام للجوجيتسو مش بس هيخليك تستمتع بفوائد لياقة كتير، لكن كمان ممكن يكون طريقة رائعة لتحسين صحتك الجسدية بشكل عام.

٢. الفوائد العقلية/الإدراكية

مع إن الجوجيتسو معروف بفوائده الجسدية (يعني الصحة واللياقة)، بعض الممارسين بيقدروا الفوائد العقلية/الإدراكية للتدريب أكتر من أي حاجة تانية.

بعد كل حاجة، الجوجيتسو بيتسمى عادةً بالشطرنج البشري – والشطرنج مش لعبة سهلة أبداً!

الجوجيتسو: فن قتالي لحل المشاكل تحت الضغط

الجوجيتسو البرازيلي هو فن قتالي بيركز على حل المشاكل تحت الضغط. نظرياً، ده ينطبق على الفنون القتالية التانية برضو، لكن مع الجوجيتسو ده بيكون أكتر وضوحاً.

محاولة استخدام القوة للخروج من تحت شريك التدريب بتاعك مش احسن حاجة ممكن تعملها. بدل كده، استخدام الاستراتيجية والرافعة Leverage والحركات المبنية على التكنيك هي أحسن طريقة للتعامل مع شركاء التدريب اللي بيحاولوا يسيطروا عليك جسدياً. تطوير واستخدام مهارات حل المشاكل تحت الضغط هو جوهر الجوجيتسو.

مع ذلك، مهارات التفكير النقدي ضرورية برضو عشان تبقى ممارس متميز للجوجيتسو. واحد من الأسباب اللي بتخلي الجوجيتسو من أكثر الفنون القتالية فعالية هو إن الجوجيتسو بيسمح بالتدريب بكثافة كاملة في بيئة آمنة ومتحكم فيها. القدرة على التدريب بكثافة قريبة من ١٠٠٪ (فول باور سبارنج) مع شريك التدريب بتاعك بتسمح لك إنك تتعرض لضغط جامد من غير ما تخاطر بإصابة خطيرة.

٣. الفوائد الاجتماعية/العاطفية

معظم الناس بتتكلم بس عن الفوائد الجسدية والعقلية/الإدراكية لممارسة الجوجيتسو. لكن لما بنبص للتطور الفردي من منظور شامل، ما ينفعش نتجاهل الفوائد الاجتماعية/العاطفية للجوجيتسو.

فوائد الجوجيتسو اللي بتمتد لما بعد جدران الصالة…

الجوجيتسو بيعلم، قبل أي حاجة، الدفاع عن النفس.

سواء كنت بتضطر تدافع عن نفسك جسدياً خارج صالة الجوجيتسو أو لأ، تعلم الدفاع عن النفس مفيد جداً لتطوير الثقة. معرفة إنك قادر تحمي نفسك – وتحمي غيرك، لو احتاجت – شعور بيديك قوة.

أكتر من مجرد معرفة إزاي تدافع عن نفسك، إنك تبقى كويس في الجوجيتسو بيعلمك إنك تقدر تواجه الصعوبات، تتخطى المواقف الصعبة، وتتغلب على العقبات. إنك تعرف إزاي تهرب من أرم لوك محكم من شريك تدريب عادةً بيتغلب عليك ممكن تنقل لمجالات تانية في حياتك. فجأة، الاجتماعات مع الادارة في الشغل مش هتبقى مخيفة أوي، على سبيل المثال.

الجوجيتسو وإدارة العواطف

فايدة اجتماعية/عاطفية تانية لتدريب الجوجيتسو هي انك تتعلم إزاي تدير عواطفك. تدريب الجوجيتسو ممكن يكون رائع للتخلص من الضغط، لكنه كمان طريقة رائعة لتعلم إزاي تتعامل مع الضغط.

لو كنت جديد في الجوجيتسو، من الشائع إنك تفزع لما تتزنق في أوضاع صعبة – زي لما تعلق في إخضاع أو حد يثبتك في الارض. فاكر قد إيه كنت مرعوب وفازع لما حضرت أول كلاس تجريبي للجوجيتسو؟! مع استمرارك في التدريب خلال الحزام الأبيض، من الشائع إنك تحبط لما التمرينة ما تمشيش زي ما انت عايز.

لكن كلما تدربت أكتر على الجوجيتسو، كلما اتعلمت أكتر إزاي تتحكم في عواطفك عشان ما تتغلبش عليك. تطوير الانضباط على جسمك وعقلك هيفيدك على البساط وفي حياتك برة الجوجيتسو.

٤. الفوائد الروحية

الفئة الأخيرة دي من فوائد الجوجيتسو نادراً ما بيتم مناقشتها.

لكن روح المحارب اللي بتيجي مع تدريب الفنون القتالية – وخصوصاً الجوجيتسو – أساسية لفهم الفن اللطيف.

الفنون القتالية وروح المحارب

فوق كل حاجة، الفنون القتالية بتعلم المرونة. لما الأمور تصعب، روح المحارب بتعلمك تدفع وتتغلب على مخاوفك باستخدام مهارات الإبداع والمثابرة.

لكن روح المحارب مش بس عن المرونة والصلابة والشجاعة في الصالة. كمان عن العيش بتواضع وشغف والسماح للقيم دي تتغلغل في كل جوانب حياتك اليومية.

روح المحارب والعيش حياة كاملة

أكتر من مجرد كونك محارب في الصالة، امتلاك روح المحارب يتعلق بتطبيق اللي بتتعلمه في الجوجيتسو على المجالات التانية في حياتك. في النهاية، الأمر يتعلق باستخدام معرفتك وخبرتك للتأثير إيجابياً على مجتمعك وعلى العالم.

يمكن من خلال اكتساب الثقة عن طريق تدريب الجوجيتسو، تقدر تتواصل وتساعد الآخرين بطرق مكنتش هتعملها قبل كده. يمكن تبدأ تعلم الآخرين مع اكتساب خبرة أكتر، فترد الجميل مش بس لمجتمع الجوجيتسو، لكن لجيرانك وعيلتك وزمايلك في الشغل.

فوائد تانية للجوجيتسو البرازيلي

بصراحة، المقال ده ممكن يستمر ويستمر، لأن فيه عشرات الفوائد المرتبطة بتدريب الجوجيتسو البرازيلي. في النهاية، كل واحد هيكون عنده تجربة جوجيتسو مختلفة شوية، لكن فيه حاجات مشتركة كتير حاولت أوضحها فوق.

يمكن بتتدرب على الجوجيتسو بسبب الإحساس المذهل اللي بتحس بيه لما تنجح في عمل سويب جديدة أو تنفذ إخضاع كنت بتواجه صعوبة فيه. يمكن بتتدرب على الجوجيتسو لأنه واحد من أكثر الفنون القتالية فعالية، تستخدمه للدفاع عن النفس أو للفنون القتالية المختلطة MMA. يمكن خسيت ٢٥ كيلو وغيرت حياتك كلها لمجرد إنك بتحضر وبتتدرب كام مرة في الأسبوع. ممكن أفضل أقول وأقول.

فوائد الجوجيتسو البرازيلي جسدية، عقلية/إدراكية، اجتماعية/عاطفية، وروحية. في النهاية، هتاخد من الجوجيتسو بقدر ما تعطيه.

فخليك مستمر في الحضور – أو احجز أول كلاس تجريبي لو لسه ما بدأتش التدريب – خليك متواضع، واستمتع بالفوائد الكتيرة لتدريب الجوجيتسو البرازيلي.

 

سجل في النشرة البريدية

احصل على نشرتنا البريدية بشكل تلقائي

المزيد

هل ترغب في تعلم أفضل الفنون القتالية للدفاع عن النفس؟

يمكنك الاستمتاع برحلة التعلم مع أحد أفضل الفرق الرياضية

تسجيل الدخول

تسجيل حساب جديد